Táto webová stránka používa cookies. Cookies môžu byť použité na marketingové účely, štatistické a prispôsobiť služby individuálnym potrebám užívateľa. Webový prehliadač, z ktorej používate, môžete zmeniť nastavenie pre nakladanie s cookies. Používanie tejto webovej stránky bez zmeny nastavenia súborov cookies znamená, že budú uložené do pamäte. Ďalšie informácie
Súhlasím s použitím cookies
Zavoláme Vám
Zadajte prosím Vaše telefonné číslo a zvolte si dátum a čas. Náš operátor Vám zavolá.

5x O MOTOROVÉM OLEJI

27.09.2016 - 30.06.2018

O VÝROBĚ:

Víte, že kromě ropy se na výrobu motorových olejů používají i jiné zdroje?

Převážná většina motorových olejů dostupných na trhu je vyrobena z ropy. Před několika roky však společnost Shell, jako jediná v celosvětovém měřítku, začala komerční výrobu olejů ze zemního plynu. Jde o patentovanou technologii GTL (Gas-to-Liquid) založenou na konverzi zemního plynu označovanou komerčním názvem Shell PurePlus Technology. Jejím výstupem je průzračný základový olej používaný na výrobu olejů pro nejmodernější motory. Olej vyrobený technologií GTL má vybornou oxidačně termickou stabilitu a nízkou odparnost. V praxi to znamená, že si i při vysoké tepelné námaze dlouho udržuje své funkční vlastnosti a nedochází k jeho odpařování.


O VISKOZITĚ:

Múžou moderní řídké oleje (s nízkou viskozitou) způsobit větší opotřebení motoru a tím zkrátit jeho životnost?

Než výrobce motorů určí typ oleje, který bude do motorů odporoučet, probíhá velmi podrobné testování simulující velke zatížení v reálném provozu. Limity opotřebení jsou přitom pro oleje s nižší viskozitní třídou stejně přísné anebo ještě dokonce přísnější než v minulosti při olejích s vyšší viskozitou. Výrobce oleje se musí přizpůsobit a nižší viskozitu kompenzovat správnou volbou základového oleje a vhodnou kombinaci přísad. Vyšší opotřebování v testě by znamenalo, že olej nedostane od výrobce motorů schválení (např. VW 507.00). Jakmile olej schválení od výrobce získá, znamená to, že plně pokrývá požadavky na jeho kvalitu a funkčnost. V zimním období mají navíc oleje třídy 0W-30 či 5W-30 výhodu v tom, že se při studeném startě dostane na všechny mazací místa velmi rychle a tak snižují riziko opotřebení.


O SPOTŘEBĚ OLEJE:

Naroste spotřeba motorového oleje při přechodu z viskozitní třídy 5W-30 na olej třídy 0W-30?


Množství doplňovaného oleje se změní minimálně. Spotřeba oleje nezávisí jen na viskozitní třídě, ale také na typu základového oleje. Když jde o olej s nízkou odparností, jako mají například oleje vyrobené ze zemního plynu, může spotřeba oleje při přechodu na třídu 0W-30 dokonce mírně klesnout. Všeobecně se dá říct, že když byla spotřeba oleje ve vozidle nízká s olejem 5W-30, bude nízká i s olejem 0W-30 a naopak.


O VÝMĚNNÉM INTARVALE:

Pokud to výrobce vozidla umožňuje, mám raději zvolit prodlouženný výměnný interval s olejem typu longlife anebo standartní výměnný interval a měnit olej častěji?


Z hlediska ochrany motoru, je lepší měnit olej častěji. V případě, že má motorista možnost volby, je pro ochranu motoru vhodnější zvolit standartní výměnný interval.


O DEGRADACI:

Může být motorový olej po kratší době používání v horším stavě jako stejný olej v jiném vozidle po větším množství naježděných kilometrů?


Je to možné. Degradace oleje zdaleka nezávisí je na počtě naježděných kilometrů, ale úlohu haje také:
- styl jízdy - sportovní jízda ve vysokých otáčkách znamená větší stres pro olej než jízda s malou spotřebou
- délka tras - krátké trasy a jízda po městě znamenají rychlejší degradaci než jízda na dlouhe vzdálenosti
- frekvence dolévání oleje - čím větší spotřeba oleje, tím lepší stav oleje na konci výměnného intervalu
Výsledkem potom může být, že olej s nižším počtem najetých kilometrů je v horším stavě než olej s vyšším počtem.